(Very old stuff – Teleios period…)
Am început un dialog cu domnul Teodor Chioreanu, şi cred că este mai bine să-l deschid şi altora, dacă interesează cumva. Desigur, pentru acest tip de dialog s-ar potrivi mai degrabă un forum, dar nu am aşa ceva la îndemână pe platforma WordPress.
Plecând de la pagina “Recapitulare ”:
T.C.
Dupa ce am citit “Despre autor”, iata-ma la prima “Recapitulare”. Interesante si atractive ideile Dvs. mi-ar place sa stam de vorba mai mult. De aceea am indraznit sa va ‘vizitez’, chiar daca intr-o zi de sarbatoare. Sper sa fiu primit. Va denumiti “fundamentalist”, dar inteleg, un fundamentalist ‘linistit’, adica unul care nu vrea sa intre cu avionul in niste turnuri ale altora. Deci am scapat de o grija. Apoi ziceti “s-a nimerit sa fiu catolic”. Dar oare sunteti catolic numai pt. ca s-a nimerit, un catolic ‘din intamplare’ deci, sau pt. ca ati fost destinat sa fiti asa? Mi-a placut mult fraza “Ratiunea ma poate ajuta in incercari, cand credinta, nadejdea, dragostea sunt in pericol.” Ceea ce inseamna ‘intotdeauna’, nu? Sigur ca o credinta golita de rational devine animalica, adica se transforma in altceva (lucru, din pacate, prea des intalnit la crestinii nostri) totusi, v-as intreba cum interpretati celebra zicere “Cred, pt. ca e absurd”?
Teleiosepithimia
Stimate domnule Chioreanu,
… [mă simt] fundamentalist în sensul de a căuta extremele intensităţii, purităţii şi supunerii (vezi postarea “Logica radicală, atenţia extremă, mila infinită”).
Turnurile altora mă interesează, mă atrag şi mă fascinează, vreau să le înţeleg ocupanţii, să învăţ cât pot de la ei, să mă pun în pielea lor, să luminez cauzele pentru care nu pot fi alături de ei ca locatar, dacă nu cumva stau deja pe la subsoluri fără să-mi dau seama. Nu mi-e teamă să intru prin vizuine şi cotloane neprimitoare, dacă sunt dat afară însă, îmi pare rău că nu pot să-mi termin cercetarea.
În comentariile la “Contradicţii convergente” arăt că nu mă feresc să accept predestinarea (recent am aflat că sunt într-o companie ilustră, cu Origen, Calvin, Luther…), deci “s-a nimerit”, la fel ca şi “soarta” sau “norocul” înseamnă că aşa a vrut Dumnezeu.
Dacă la catolici raţiunea are mare trecere, atunci s-a nimerit bine, pentru că sunt destul de raţional în majoritatea timpului şi în majoritatea abordărilor “la rece”. Dar pe mine raţiunea creierului nu mă poate duce sau readuce la credinţă, şi când spun că mă salvează în încercări, nu o face prin “raţionamente” care redescoperă roata, ci prin funcţia de temperare a disperării, ca furnizor de lucruri deja clare, bine stabilite şi arhivate “în siguranţă”. Corabia se scufundă, e noapte, dar mintea îţi spune că pe hartă ţărmul era aproape, deşi nu-l vezi şi poate că te-au dus curenţii în larg fără să ştii. Şi sari în apă înotând spre zgomotul talazurilor ce se sparg, asta e tot ce mai poţi face. Patetic, dar destul de aproape de adevăr. Deci, la mine e vorba nu de acea raţiune care poate spune “Dumnezeu există şi voi fi mântuit pentru că…”, ci de o voce care spune “Tu ştii că El există, I-ai simţit atingerea şi suflarea, e viu, nu uita asta tocmai acum, chiar dacă poate nu te va mai scoate şi de aici”.
N-aş zice că întotdeauna credinţa, nădejdea şi dragostea sunt în pericol, să nu uităm clipele de har. Câteodată sunt convins că doar pentru ele merită să trăieşti, că tot restul vieţii trebuie îndurat sau bifat (că doar nu totul e suferinţă, mai e şi mult timp mort) ca să ai parte de ele.
În privinţa credinţei fără raţiune, mă gândesc la martiri, sau la toţi cei care totuşi cred, deşi sunt în nişte situaţii inumane, dezagregante, anihilante, animalizante. Suferinţa, care bănuiesc că nu are vreo limită exterioară fiinţei, dat fiind că există situaţii şi acţiuni care urmăresc şi uneori reuşesc să o prelungească şi să o intensifice fără margini, te poate duce, cred eu, la o astfel de credinţă animalică, dar pe care nu o văd degradantă.
V-aş ruga să-mi explicaţi mai pe larg la ce anume vă referiţi în privinţa multor creştini care au o astfel de credinţă golită de raţional, poate reuşim să cădem de acord. Sigur, pentru orice om e greu să ştie ce este adevărata şi buna credinţă, pentru că standardul e stabilit de Isus, în termeni nu foarte clari din punct de vedere raţional — pentru că, dacă eşti raţional, n-ai să ceri niciodată unui munte să se arunce în mare, deşi poate eşti convins că se va întâmpla chiar aşa. Dar din moment ce Isus nu a cerut pietrelor să se transforme în pâini, de ce am cere noi unui munte să provoace un tsunami? Pe de altă parte, Isus a cerut pâinilor să se înmulţească pentru a hrăni mulţimile, ceva ce era pe voia Tatălui. Raţiunea nu ne va putea însă spune niciodată să cerem înmulţirea pâinilor, şi poate nimic altceva vizibil şi palpabil, scanabil sau radiografiabil, pentru că, raţional vorbind, ar însemna să-l ispitim pe Dumnezeu să facă o minune la nivel “molecular”. În schimb, o credinţă iraţională, o credinţă a unuia care se consideră fiul Tatălui său, o credinţă a unuia care se ştie iubit de Tatăl său, s-ar putea să ducă la o astfel de cerere. Mă gândesc că nu degeaba adevărul iese şi din gura nebunilor, poate pentru că ei ar putea funcţiona numai cu acea raţiune a inimii ce ni se cere ca să înţelegem Biblia pe deplin. Nu ştiu dacă putem judeca ce fel de duh este acela care aduce credinţă unui frate de-al nostru, poate o credinţă pe care noi nu o înţelegem, pe care n-am experimentat-o niciodată, dar despre care nu ştim mare lucru…
Văd că ajungem pe acest fir la ideea că sunteţi oarecum împotriva extazului mistic, împreună cu unele manifestări ale acestuia — eventual la penticostali? Sper să mă ajutaţi să înţeleg mai bine, poate e vorba de altceva (mai ales că penticostalii nu sunt chiar atât de numeroşi pe la noi). Eu cred în- şi accept credinţa fără raţiunea creierului, pornită din- şi însoţită de raţiunea inimii. Iar despre o credinţă fără nici un fel de raţiune, nu văd alt caz decât suferinţa extremă, dar poate îmi spuneţi mai multe cazuri.
Dacă utilizez raţiunea creierului, “cred pentru că e absurd” înseamnă “cred tot ce este absurd”, ceea ce e chiar absurd. Dacă fac uz de raţiunea inimii, înseamnă în primul rând “cred deşi e absurd”, sau gândurile oamenilor sunt mult mai prejos decât gândurile lui Dumnezeu, iar ceea ce inima îmi spune că trebuie să cred este un lucru absurd în ochii oamenilor care nu L-au simţit (încă, şi poate nu o vor face niciodată) pe Dumnezeul cel viu şi adevărat în inima lor. Cu cât e mai absurd pentru creier, cu atât s-ar putea să fie mai aproape de adevăr, dar nu în orice condiţii, ci numai dacă inima se află sub har.
Ce este harul? Spuneţi-mi mai întâi părerea dumneavoastră, eu trebuie să mă mai gândesc un pic. S-ar putea să ajungem mintenaş în acea buclă infinită, tipică pentru ceea ce raţiunea creierului e în stare să facă din materia primă cu care o hrănim.
………..
Pentru mine, harul este încredinţarea că eşti în pace cu Dumnezeu, sau că Îl iubeşti suficient ca să simţi că înţelegi voia Lui, sau că te iubeşte şi te acceptă aşa cum eşti, sau că pur şi simplu nu mai contează nimic altceva decât că El există şi este viu, sau că… Mai sunt şi altele. DAR, toate astea sunt doar încredinţare, aşa ceva are şi un terorist înainte de a se hotărî să izbească un turn cu avionul. Proba că a fost har ceea ce ai simţit se poate afla numai în roade. Dacă roadele sunt bune sau rele, din păcate nu putem stabili noi întotdeauna — poate pentru că şarpele a minţit, poate pentru că Adam şi Eva doar au muşcat, nu au mâncat până la capăt, poate pentru că Dumnezeu nu vrea să dea cunoştiinţă decât celor aleşi. La fel ca în cazul teroristului, balanţa se află în mâna lui Dumnezeu, nu a oamenilor. Dacă ne gândim bine, primul terorist cunoscut a fost Samson, cel ce a prăbuşit clădirea peste el însuşi şi duşmanii lui, care se pare că erau şi ai Domnului. Samson a cerut puterea aceasta de la Dumnezeu, şi a primit-o. Asta ar putea fi un mod de discriminare, pentru că forţa necesară pentru a pilota un avion într-o anumită direcţie nu este deloc uriaşă, mai ales dacă ai grijă să ai şi ceva droguri sau alcool în sânge. Mai rău e că între mulţi din cei care mor în turnuri şi duşmanii Domnului se pot găsi unele asemănări, şi la limită toţi putem fi duşmani ai Domnului dacă nu ascultăm poruncile Sale. Ca lucrurile să fie şi mai complicate, roadele nu sunt date o dată pentru totdeauna, ci se pot degrada sau înnobila în funcţie de atitudinea noastră ulterioară momentului de har, sau funcţie de alegerea conştientă pe care o facem, ca jertfă adusă Domnului. Şi în cazul teroristului, acestea din urmă operează cu succes, aducând bucuria împlinirii.
………..
Veţi spune, poate, că dragostea trebuie să facă separarea. Dar există şi dragoste lovită de nulitate, sau chiar malefică. Se poate ucide din dragoste? Probabil că da — dacă ne gândim la eutanasierea bolnavilor terminali sigur că da. Şi caii se împuşcă, nu-i aşa? Teroriştii ucid din dragoste pentru Dumnezeu. Şi atunci?
Ne întoarcem la raţiunea pură şi lăsăm harul agnosticilor, care cred că realitatea e o iluzie…
De aceea, nefiind sănătos să duci raţionamentele până la capăt, rămân(em) în suspans. Copiii nu fac raţionamente, şi nu degeaba spune Isus atât de multe despre ei. Copiii nu-şi pun problema dacă au sau nu au har, de unde vine, şi ce vrea de la ei. Iubesc primitiv, poate, dar au un instinct infailibil. De multe ori mă gândesc la cum ar fi arătat lumea dacă în loc de ştiinţă şi tehnologie am fi ales să ne dezvoltăm intuiţia, o logică precum cea a Mântuitorului în loc de cea booleană (poate mai fuzzy…), cum ar fi fost să învăţăm să ne folosim şi restul de 90% din capacitatea creierului…
Văd că mi-am furnizat singur un alt caz de credinţă fără raţiune — credinţa copilărească.
T.C.
Niste imprejurari deosebite, independente de vointa mea, m-au facut sa va raspund cu mare intarziere, motiv pt. care imi cer scuze. Am vrut sa avem aceste dialoguri pt. ca, eu fiind un cautator setos al lui Dumnezeu, ma folosesc de orice ocazie care mi se iveste, si, iata, acum Acel Dumnezeu mi-a dat posibilitatea sa vorbesc despre El cu cineva pe care nici nu il cunosc, si totusi il cunosc destul din ceea ce am citit din ce a scris el ca sa-mi dau seama ca voi avea ce invata. Pt. ca imi dau seama, cu multa placere si nu cu spaima, ca invatand din ce in ce mai multe despre Dumnezeu imi raman din ce in ce mai multe de invatat. “De Dumnezeu ne apropiem nu mergand, ci iubind ” spune Augustin, si are mare dreptate, iubirea adevarata de Dumnezeu fiind aceea care trebuie sa ne indrume pasii in cautari. Dar cat de ‘rationala’ poate fi o mare iubire? Sau gresesc daca spun ca aceasta iubire cu cat e mai “nebunatica”, cu atat e mai rationala? Pe Dumnezeu Il iubesc altfel decat imi iubesc aproapele? Pe plan omenesc se intampla de cele mai multe ori ca celor din afara unor mari iubiri, acele iubiri sa li se para absurde, dar celor din ‘interior’ totul este (nu pare) cat se poate de normal. Eu il iubesc mult pe Dumnezeu, Dvs. la fel, altii si altii la fel. Cat de personale sunt aceste iubiri? Sau pana unde sunt ele personale, si apoi devin comune? Dvs. vorbiti despre ratiunea creierului ca fiind ceva si ratiunea inimii ca fiind altceva. Dar oare chiar pot fi ele separate? Poate iubi numai creierul fara ‘participarea’ inimii? Sau daca se intampla asa, mai putem vorbi despre iubire? Deci putem crede ca un terorist a ucis din iubire? Dvs. il invocati pe Samson. Privind din perspectiva noastra lucrurile, asa este, Samson a fost implinitorul unei chemari divine. Dar daca am fi fost contemporani ai lui, sau daca el ar actiona acum cum a actionat atunci, cum ni s-ar parea? Ne-ar fi f. greu sa-L deslusim pe Dumnezeu in fapta lui Samson. Eu n-as face o separare intre ratiunea creierului si aceea a mintii, daca una dintre ele lipseste nu mai putem vorbi de ratiune. Chiar si (mai ales) in cazul faptului de a crede in mutarea unor munti. Pt. mine n-are nicio importanta daca un munte este aici sau dincolo, pt. mine e important ca acel munte este acolo unde a vrut Dumnezeu sa fie. Daca imi cere mie sa il mut, credinta mea imi da puterea sa inteleg ca o pot face, altfel nu mi-ar cere-o Dumnezeu. Deci chiar daca muntele ramane pe loc, eu sunt convins ca l-am mutat. Cred, pt. ca este absurd. Este oare aceasta credinta a mea copilareasca, pt. ca e fara ratiune? Da si nu. Da, pt. ca este intr-adevar copilareasca, si nu, pt. ca este intradevar rationala.
Ma opresc deocamdata aici, sper sa nu fi fost prea incalcit in expunere.
Ca în orice comunicare interumană, o să avem ceva de furcă! Rezultatul poate fi oricare dintr-o paletă ce începe de la a rămâne amândoi pe poziţiile iniţiale (cu ideile posibil mai clare, sau chiar puţin “fisurate”), trece prin întâlnirea undeva “la mijloc”, şi sfârşeşte în (inter)schimbarea poziţiilor noastre. Asta e, din moment ce nu putem decât transmite prin limbaj ceea ce simţim şi gândim fiecare, şansele rămân oarecum limitate…
Spuneţi în ultimul mesaj:
“Dvs. vorbiti despre ratiunea creierului ca fiind ceva si ratiunea inimii ca fiind altceva. Dar oare chiar pot fi ele separate?”
Probabil că nu pot fi separate, pentru că ne mişcăm într-un continuum raţiune-iubire, cu doi poli ideali (probabil imposibil de izolat în stare pură). Dar, în ceea ce priveşte ceea ce vreau să spun, este important următorul verset.
Matei 13:15
Căci inima acestui popor s’a împietrit; au ajuns tari de urechi, şi-au închis ochii, ca nu cumva să vadă cu ochii, să audă cu urechile, să înţeleagă cu inima, să se întoarcă la Dumnezeu, şi să-i vindec.`
Pentru mine, a înţelege cu inima este ceva total diferit de a înţelege cu mintea (creierul, intelectul). Fariseii înţelegeau, dar nu cu inima, sau cu o inimă impură şi depărtată de Dumnezeu. De aceea şi spune Isus “Dacă aţi fi ştiut ce însemnează: ,Milă voiesc, iar nu jertfe,` n’aţi fi osîndit pe nişte nevinovaţi.” — este exact aceaşi situaţie ca la terorişti.
Înţelegerea inimii operează cu alt material decât intelectul, de aceea anumite pasaje din Biblie le înţelegi cu inima doar în anumite condiţii, iar această înţelegere nu este imuabilă şi repetabilă asemeni unui raţionament. A înţelege cu inima înseamnă pentru mine a ajunge într-o anumită stare sufletească, pe care intelectul o “fotografiază” pentru referinţă ulterioară, ca pe un bun câştigat. Dar una este să ştii că ai o cutie de bomboane, şi alta este să guşti din ele. Dacă îţi aduci aminte de ele, le poţi simţi gustul ca şi cum ar fi real, dar tot nu e la fel cu a le gusta efectiv (=a simţi har, a simţi iubire).
Spun că raţiunea inimii nu operează cu acelaşi material, pentru că nu e vorba de concepte clare, noţiuni, cuvinte, idei limpezi, ci de o mare de intuiţii, imagini, senzaţii inefabile, sugestii, asociaţii — nu numai de idei, ci şi de toate cele enumerate anterior. În acest sens, un exemplu ar fi aserţiunea că un program de calculator nu (cred că) poate produce concordanţe biblice valide pentru inimă, pentru că de foarte multe ori sensurile importante sunt ascunse printre cuvintele versetelor, iar firul conducător care le leagă peste cărţi şi Testamente este, cred eu, unic pentru fiecare din noi, dat fiind că fiecare extrage — infinitezimal sau chiar grosier — alte sensuri, sau în alte rapoarte de intensitate şi valoare. Aici este clar că şi intelectul se amestecă, uneori copios, pentru că şi procesele mentale de tip raţional produc sau accentuează diferit, la rândul lor, material pentru inimă, de tipul amintit mai sus.
Deci, cred am putea cădea de acord că amândoi numim raţiune acele procese care, utilizând în proporţii diferite cele două tipuri de “materiale”, duc la un rezultat, pe care bănuiesc că îl dorim amândoi a fi iubire de Dumnezeu, sau har. De fapt, partea pur intelectuală nu poate duce decât indirect la acest rezultat, prin ceea ce “serveşte” inimii.
Mai spuneţi :”Dar cat de ‘rationala’ poate fi o mare iubire? Sau gresesc daca spun ca aceasta iubire cu cat e mai “nebunatica”, cu atat e mai rationala?”.
Aici nu v-am înţeles. Poate vreţi să spuneţi că o astfel de iubire ar trebui să fie în mod programat “nebunatică”? Sau poate că o iubire care se manifestă în mod absurd (să zicem prin atentate teroriste sau crimă) este de fapt doar raţională, sau nulă — închinare la idoli? Aştept o indicaţie.
Dumneavoastră păreţi a pleca de la premisa că nu se poate ucide din iubire, ci doar din (prea multă şi greşit folosită) raţiune, sau doar din ură. Pot accepta această premisă pentru terorişti (slavă Domnului, nu ştiu exact ce simt ei), pentru că mi se pare foarte posibil ca prezumtiva, marea iubire pentru Dumnezeu să treacă pe un plan cu totul secundar, lăsând locul principal urii nestăpânite pentru duşmanii închipuiţi sau reali ai celui iubit. Dar pentru alte cazuri? Să zicem, Calvin… Nu putem nega nici că L-a iubit pe Dumnezeu, nici că a trimis un om la moarte pentru că avea păreri diferite despre El. Nu putem şti dacă există o legătură cauzală între cele două, dar se poate presupune măcar o încercare de autojustificare, în lipsa unei consistenţe şi coerenţe a omului Calvin.
Oricum, a ucide din iubire este ceva cu totul legat de jertfă, şi chiar de Jertfa de pe Cruce cred eu, prin aceea că a-ţi da viaţa pentru cei iubiţi este cel mai mare lucru (Ioan 15:13 Nu este mai mare dragoste decît să-şi dea cineva viaţa pentru prietenii săi). Indiferent de valoarea vieţii în ochii lui Dumnezeu, nu nimicirea sau prezervarea ei contează cel mai mult, ci voia Sa. De aceea l-am adus pe Samson în discuţie, pentru că la el acea putere supraomenească a revenit prin intervenţia lui Dumnezeu — cel puţin aşa interpretez eu. Dacă plecăm de la ideea că altcineva i-a redat acea putere, sau că a făcut gestul final cu propria-i forţă, atunci sigur că Samson recade în gheena teroriştilor obişnuiţi. Dar nu prea mai are sens povestea lui… Nici nazireatul în sine nu este ceva magic, care să confere puteri doar prin simpla aderare. Totuşi, episodul Samson poate avea un sâmbure mesianic — în negativ fotografic, dar despre asta poate altă dată.
Nici eu nu spun că putem face o separare între cele două raţiuni, a creierului şi a inimii, dar despre o pondere diferită, preeminenţă sau predominanţă cred că se poate vorbi, în momente diferite. De asemenea, părerea mea este că m-aş putea lipsi bucuros de prima, dacă aş avea-o pe a doua din belşug. Treburile au început să ni se încurce de la pomul cunoştiinţei, iar cei care îl neagă pe Dumnezeu nu o fac fără a fi raţionali, ci poate fiind doar deşertic de raţionali — zicând că e normal ca o fiinţă să-şi dorească un Creator care să dea un sens existenţei, chiar dacă Acesta e inexistent. În scena din Eden, au lipsit şi raţiunea şi iubirea duse până la capăt, dar iubirea de Dumnezeu ne-ar fi salvat, pe când raţiunea nu prea cred (mai degrabă frica pe baze raţionale…).
,,Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, şi cu tot cugetul tău.“ Kardia, Psyché, Dianoia. Poate că sufletul aici înseamnă chiar amestecul intim şi inseparabil al iubirii cu raţiunea, ca o (con)topire a celor doi poli opuşi. Tot mi-aş dori să hrănesc Kardia cu ce află Dianoia… Nu văd de ce copilul mai are indispensabilă nevoie de cunoaştere dacă stă la sânul mamei sale, doar dacă creşte şi află lucruri care îi mângâie inima, păstrând-o la fel de curată. A, dacă aşa e jocul şi astea-s regulile, n-ai încotro, trebuie să te descurci cu ambele, dar s-ar putea să ai de lucru cu Dianoia să nu te facă ateu sau creştin de “situaţii de urgenţă”.
Dar paragraful respectiv înfige pumnalul exact în inima credinţei. Pentru că Isus mai mult ca sigur nu s-a referit la munţi decât ca parafrază pentru lupta noastră zilnică cu noi înşine, şi/sau cu duhurile ce ne stăpânesc. Iar unii dintre noi vedem şi gândim că nu putem fi desăvârşiţi, dar Dumnezeu ne-o cere ultimativ. Muntele nu se mişcă, dar dacă noi am crede că s-a mişcat deja, am intra în Împărăţie.
Vă felicit dacă aşa stau lucrurile pentru dumneavoastră, şi tare mi-aş dori să ajung şi eu acolo… Pentru asta ar trebui să mă lepăd de ochi, de mâini, de creier mai ales, şi să rămân doar cu inima, în har.
Dar văd că folosiţi raţiunea pentru a vă convinge că ceea ce nu se vede s-a întâmplat — Dumnezeu a cerut-o, deci trebuie să credeţi că o puteţi face — El nu trişează şi nu cere imposibilul doar ca să ne piardă. Nu s-a mişcat, dar totuşi sunteţi convins că s-a mutat. Aici mă pierdeţi, pentru că logica mi-ar spune: nu s-a mişcat încă, o pot face, dar încă nu am destulă credinţă.
?
Matei 13:15 eu il citesc asa: sa vada cu ochii, sa auda cu urechile, sa inteleaga cu inima inseamna, impreuna, sa priceapa cu creierul. Participarea (in cote diferite, dar totusi participare) creierului in procesul cunoasterii, ratiunea deci, este, inainte de orice, personala. Despre ratiune este vorba si atunci cand descoperim niste intelesuri minunate in spatele unor cuvinte, dar si atunci cand (oameni fiind, si nu animale) savuram mancarea preferata. Eu, de ex. ma bucur mai mult de cuvinte, fara a exclude insa bucuria mancarii, altcineva se bucura mai mult de mancare, fara a exclude bucuria cuvintelor. Sunt cazurile normale, anormal mi se pare a fi atunci cand cineva neaga prezenta ratiunii in ambele cazuri, sau in vreunul dintre ele, sau in multe altele, asemanatoare sau nu, acestora. A simti inseamna a exista, gandesc, deci exist inseamna si simt, deci exist. Iar constiinta de a exista include in mod obligatoriu ratiunea. Credinta fiind cea mai inalta forma a constiintei de a exista, include cu atat mai mult ratiunea. Si astfel, ajung la Mat.13:16 – “Dar ferice de ochii vostri ca vad; si de urechile voastre ca aud.” Este interpretarea pe care o dau eu. Mai departe: ma pot vedea, pe mine, ochii cuiva, mutand un munte? Greu, greu de tot. Dar ma pot vedea, pe mine, ochii mei mutand un munte? Greu, dar totusi mai usor decat ochii altora. Mi-ar fi mult prea usor sa inteleg mutarea acelui munte numai ca un simbol al luptelor mele zilnice cu mine insumi. Sigur, este si asta, dar nu numai atat. Petru nu a crezut ca poate umbla pe apa, si era sa se inece… Atata de grea e credinta incat, uneori, devine absurda. Stiu ca nu voi ajunge niciodata sa cred suficient de convingator ca pot pasi pe valuri fara sa ma scufund, si totusi cred. Isus Cristos a fost om, si a pasit pe valuri, deci ce ma impiedica pe mine s-o pot face si eu? Ceea ce l-a impiedicat si pe Petru, teama, dar eu cred ca nu atat teama de a pasi, ci teama de a ma scufunda daca o fac. Ceea ce inseamna ca credinta exclude teama. Dvs. spuneti: “Muntele nu se misca, dar daca noi am crede ca s-a miscat deja, am intra in Imparatie.” Iar eu spun: iata! am mutat muntele! Spun pt. ca am facut-o.
Referitor la ratiunea unei iubiri careia eu i-am zis ‘nebunatica’, am vrut sa spun ca ratiunea trebuie sa o cautam, si pe cat se poate, sa o gasim in chiar menirea lucrurilor. O mare iubire, cu cat este mai nebunatica devine cu atat mai mare, deci mai rationala. Bine-inteles, si reciproca este valabila: adica nefiind in niciun fel, nici vreun gest al oricarui terorist rational, el nu mai poate invoca iubirea ca motivatie a gestului lui. Este parerea mea. S-ar putea sa gresesc in expunerea ei, si deci sa ma fac greu inteles. Sau s-ar putea chiar sa nu am dreptate? Cred totusi ca nu. Iubirea lipsita de ratiune devine altceva, se transforma in ura. “Se transforma” nu e chiar bine zis, pt. ca ea ramane ceea ce a fost de la inceput. Aici ar fi poate loc de a discuta ce intelegem fiecare, eu si un terorist, prin ratiunea iubirii. Aproape toti teroristii, sau simpatizantii lor, invoca iubirea atunci cand vor sa-si justifice gestul, si ma acuza pe mine ca nu inteleg despre ce este vorba. Pt. ei, eu, neintelegand terorismul, devin un terorist, iar ei, care-l inteleg si il aplica, mari credinciosi.
Docamdata atat, vom mai vorbi.
Am impresia, şi vă rog să mă corectaţi dacă greşesc, că uneori, în ceea ce spuneţi, termenul de raţiune este mai aproape de “conştiinţă” sau “conştienţă”, în ideea că nici credinţa nu ar trebui să te “răpească” complet, stergând cu buretele tot ce ştii sau ar trebui să ştii. Probabil că o astfel de stare e periculoasă, din cauză că nu mai există o instanţă “rece” care să se întrebe dacă nu cumva eşti stăpânit de un emisar al întunericului, îmbrăcat în haină de lumină. O astfel de rătăcire se întâmplă, cred eu, tuturor şi foarte des, dar nu neapărat la amplitudini catastrofale (dacă nu se instalează ca permanenţă, bineînţeles). E suficient să ne uităm puţin în jur, şi să vedem creştini adevăraţi care uită câteodată de dragoste din pricina unei credinţe prea arzătoare, care li se pare atât de adâncă încât îi face să calce în picioare victime colaterale. Din acest punct de vedere, într-adevăr, înţeleg şi eu pe deplin preocuparea dumneavoastră, care privită astfel devine chiar primordială în viaţa creştină. Dar aştept mai multe detalii cu privire la cazurile extreme.
Spuneţi că Isus a fost om, dar tocmai partea dumnezeiască l-a făcut să păşească pe ape. După cum spune Ps. 82:
“Sînteţi dumnezei, toţi sînteţi fii ai Celui Prea Înalt. Însă veţi muri ca nişte oameni, veţi cădea ca un domnitor oarecare.”
… sau vă veţi scufunda dacă încercaţi să mergeţi pe ape. Dacă am crede ce spune psalmistul, am şti (am fi conştienţi) că (în anumite condiţii obligatorii) putem merge pe ape, că tot ce vom cere cu credinţă vom căpăta. Dar, în acelaşi timp, tot cu sprijinul raţiunii care să ne tempereze reacţiile, poate nu am cere să cadă foc din cer peste alţi oameni, nici putere pentru a dărâma sau ucide, ci putere pentru a lumina, dezlega şi vindeca. Dacă ceri cu maximă credinţă lucruri pe care nu le-ar cere Isus niciodată, sigur raţiunea şi dragostea te-au părăsit, sau poate s-au preschimbat de-a dreptul în nebunie şi ură.
Mulţumesc şi eu pentru acest dialog.
Problema asta pare imposibilă… Necazul e că tuturor ni se pare că avem susţinere biblică, altfel probabil că am tăcea cu toţii şi nu s-ar auzi decât versete — dar şi aici sunt probleme imense de manuscrise, de canoane, de traduceri… Când spuneţi “astăzi”, nu trebuie să uitaţi că “erezia” apăruse de pe vremea lui Paul (Pavel…). Ne etichetăm între noi, ne declarăm unii pe alţii eretici, ne afurisim, anatemizăm sau excomunicăm încă de la Înălţarea Domnului Isus. Aveti mare dreptate să opuneţi diversitatea dezbinării, dar din păcate nu cred să fi fost vreodată pace deplină şi iubire frăţească între toţi creştinii, poate doar declarativ. Păreri diverse şi opuse au fost şi vor exista întotdeauna, dat fiind natura Scripturii, şi mai ales a Evangheliei, dar multă lume pare să fie convinsă că există o singură cale corectă, iar cei care nu o aleg sunt judecaţi — nu doar în sensul de evaluaţi, cântăriţi, analizaţi, ceea ce ar trebui oricum să se întâmple, ci uneori se decide în numele lui Isus care ar trebui să fie verdictul la Judecata finală. Deşi e destul de limpede pentru raţiune că fiecare ar putea deţine o părticică de adevăr, că fiecare poate scăpa unele faţete ale acestuia, că unora ni se potrivesc nişte căi care altora le sunt inabordabile, ţinem în continuare la ideea de Biserică sub forma unei organizaţii exclusiviste şi destul de rigide, care se apără de contaminare cu mijloace care uneori se depărtează de iubirea frăţească, până acolo încât ecumenismul (în sensul acelei credinţe pe care o dorim cu toţii, nu în sensul înregimentării sub un anumit drapel) devine un pericol şi duce la excluderea oricărui dialog, şi prin asta la refuzarea ajutorului între fraţii momentan despărţiţi de idei opuse.
E mult de discutat pe această temă, şi multă pasiune se dezlănţuie, mai ales când se ajunge la emiterea unor judecăţi de valoare asupra părerilor noastre şi ale altora. Pasiunea, din păcate, poate duce la estomparea raţiunii…
Imi dau seama ca am cam deviat discutia noastra, dar m-am gandit ca este bine ca atunci cand vorbim despre ratiune si iubire in lumea noastra crestina, sa nu pierdem din vedere aceste realitati.
Mi se pare că această problemă, a îndreptăţirii prin credinţă şi a valorii faptelor pentru mântuire, chiar nu ar trebui să ne dezbine, deja e clar că părerile s-au armonizat, eventual au rămas unele accente diferite. Sigur că această dispută a avut o importanţă mult mai mare pe vremea Reformei, dar în zilele noastre nu cred că se mai justifică aşezarea în tabere opuse din cauza ei, cu atât mai puţin acuze reciproce.
Cu voia dumneavoastră, eu nu aş putea spune că “Sola Scriptura” a fost sau este doar o lozincă, mai ales la vremea la care a apărut, când totuşi catolicismul avea nişte probleme reale, iar “hemoragia” de adepţi nu a avut numai cauze superficiale — a existat şi există dorinţă sinceră de a părăsi forme decăzute în speranţa atingerii miezului adânc şi incandescent al religiozităţii. Dacă toate tradiţiile şi dogmele bisericilor din toate timpurile şi locurile ar fi avut cu adevărat în vedere să nu se depărteze de litera şi mai ales de spiritul Scripturii, nu cred că ar mai fi fost atât de multe şi de adânci schisme şi reforme, iar noutăţile şi contribuţiile s-ar fi integrat sau dezintegrat la fel de natural ca şi aberaţiile şi ereziile. Am subliniat punctele nevralgice, pentru care de fapt se luptă toată lumea, sperând că le controlează.
Nu sunt adeptul infailibilităţii absolute a nici unei adunări omeneşti, deşi ştiu că dacă cel puţin doi oameni cer împreună, cu credinţă, un lucru în numele lui Isus, îl capătă. Cred că toate alegerile umane ar trebui validate prin roade. A spune că Duhul Sfânt a inspirat o adunare să facă un anumit lucru ar trebui totdeauna validat cu testul Turnului Babel — din păcate nu prea ne stă în putinţă aşa ceva, mai ales când efectele sunt depărtate în timp. La Babel nu s-au separat cei răi de cei buni, ci toată adunarea s-a atomizat din cauza unei idei greşite. Aici e marea problemă, cine şi cum detectează ideile greşite, cine şi cum apără adunarea de ele, cine şi cum readuce totul pe calea cea bună, după ce a stabilit care este aceasta… Nu poate fi democraţie, nu pot fi tolerate aberaţiile şi devierile maligne, nu trebuie uitată dragostea frăţească, nu trebuie să judeci pe fratele tău dar trebuie să alungi negustorii din Templu (probabil că Luther asta a vrut mai întâi)…
Foarte multe constrângeri pentru un despot luminat, dar pentru o organizaţie sau adunare devine chiar şi mai complicat. Dacă presupunem că totdeauna conducătorii sau adunările au fost luminate de Duhul Sfânt, prezentul ar trebui să fie mulţumitor. (Este?) Dar mai vine cineva cu alt conducător sau altă adunare, bazându-se tot pe iluminare şi adevăr. Nu văd de ce nu ar putea avea cu toţii dreptate (eu cel puţin cred că adevărul e ceva mult mai complex decât alb sau negru), sau de ce nu s-ar putea înşela cu toţii. Fiecare însă crede că adevărul e mai degrabă la propria tabără — ceea ce, dacă lucrurile s-ar opri aici, nu e rău deloc. Ideal ar fi, poate, ca după ce fiecare a ajuns la propriul adevăr, să se uite şi la ceilalţi, poate văd ceva bun, de împrumutat, de îmbunătăţit, de corectat… Apoi, dacă la vecini e chiar de rău, o misiune de pace cu sugestii şi îndemnuri frăţeşti poate i-ar scoate din marasm… Dar în general, chiar şi aşa ceva (utopic…) e de regulă interpretat ca atac sau prozelitism, iar acesta e totdeauna considerat ceva rău, deşi, dacă te gândeşti puţin, poate că nu trebuie să faci proces de intenţie celui care, cu bună intenţie, ar vrea să te salveze (deşi poate nici nu eşti în pericol — intenţia contează). La fel de rău privit e şi ecumenismul de toate taberele — cum să facem compromisuri cu adevărul, cu duşmanul, cum să ne lăsăm conduşi de nişte orbi? În toate astea e ceva adevărat, ceva bun, dar şi ceva fals, periculos. Cum, cine le poate cântări corect? Şi dacă o face cineva, va fi oare ascultat?
Părerea mea!
Totuşi, vedeţi de cât de multe cuvinte a fost nevoie pentru a ne înţelege corect şi (aproape) complet gândurile? Pentru asta e nevoie de disponibilitate şi răbdare, printre altele. Dar toţi avem câteodată porniri nestăpânite, cauzate de ceea ce ni se pare că ar vrea celălalt să spună, ceva ce ni se pare (câteodată şi este) ofensator. Greu de păstrat echilibrul, mai ales când temele sunt incendiare.
Mie mi se pare — poate că greşesc, desigur — că pentru deviaţiile grosiere se poate folosi liniştit Sola Scriptura. A vinde iertarea păcatelor şi mântuirea pe bani e ceva destul de clar depărtat de Biblie încât să încercăm o corecţie astfel. Problemele mai delicate apar când ne depărtăm unii de alţii plecând de la interpretări subtile, unele probabil imposibil de tranşat altfel decât ca opţiune. De cele mai multe ori astfel de chestiuni nici nu sunt esenţiale, dar ajung să ne despartă. Şi mai grav e când sunt în joc tradiţii şi opţiuni iniţiale, pe care acum fiecare tabără se simte obligată să le apere cu îndârjire, să le justifice prin Biblie. Totdeauna se vor găsi texte care să apere astfel de opţiuni şi să le condamne pe ale altora. Mai trist e să vezi cum se manevrează pentru a neutraliza textele care condamnă propriile opţiuni, încurajându-le pe ale altora. Asta chiar că n-ar trebui să se întâmple. Şi, după umila mea părere, ar trebui să avem măcar o ierarhie a autorităţii textelor biblice, în lipsa unui har deosebit (şi din păcate neverificabil) de a integra şi înţelege Biblia ca un tot. Dacă avem o scrisoare în care ni se spune că nu trebuie să vorbim cu un eretic decât de maximum două ori, şi aplicăm acest text fără a ţine cont de Evanghelia în care vorbeşte chiar Isus, mie mi se pare că avem o problemă. La fel şi dacă există un text în care se spune cum trebuie să se îmbrace sau tundă credincioşii şi îl aplicăm de parcă nu ar mai exista şi alte texte sau totul ar depinde de asta, ba chiar ajungem la dispute şi o risipă de energie spirituală absolut de necrezut pentru a impune o anumită conduită rigidă, uneori uitând complet de iubirea frăţească.
Am ajuns cumva cu discuţia într-un punct în care părem a spune că, pentru a ne închina cu toţii în Duh şi adevăr, ar trebui să fim în afara bisericilor actuale, sau în toate deodată, sau în ceva ce nu există încă? Dar ce este de fapt o biserică, ce este Biserica? Am apelat la dl. E.Vaisamar pentru ajutor, dar dânsul din păcate (de fapt din fericire pentru multă lume) e foarte ocupat.
De aceea spun: eu ma inchin in Duh si adevar in interiorul Bisericii mele, as vrea sa ma inchin si ‘in afara’ ei, adica intr-o alta biserica crestina, dar cei de acolo ‘au grija’ sa nu ma lase sa o fac. Va povestesc o intamplare traita de mine: eram intr-o biserica adventista, la sfarsit, cei care au dorit, au putut scrie un biletel in care sa puna o intrebare referitoare la subiectul discutat atunci. A fost vorba despre cruce si semnificatiile ei. Am scris si eu o intrebare: exista vreo deosebire intre lemnul crucii lui Cristos si lemnul celorlalte doua cruci de acolo? Dupa ce a citit-o pastorul, inainte de a-si putea formula raspunsul, unul dintre participanti a sarit ca ars, zicand ca cel ce a formulat o astfel de intrebare trebuie dat afara, pt ca e un ‘nelegiuit’. De aceea spuneam ca eu numai in Biserica mea simt ca Il am aproape pe Dumnezeu. Ceea ce nu inseamna ca nu-mi place sa intru in alte Biserici, imi place si o fac, dar numai in Biserica mea ma simt mai aproape de Imparatie. Sigur ca este f. greu ca, din aceasta democratie a noastra, sa vorbim despre Imparatie, n-au niciun element de asemanare; sau, poate, singura asemanare ar trebui sa fie cea spirituala?
Dacă aplicăm criteriul recunoaşterii creştinilor după iubirea dintre ei, atunci poate ar trebui ca ecumenismul să fie la mare preţ. Ne temem foarte mult însă de contaminare, de confruntarea ideilor, de compromis, deşi părem să avem păreri foarte solide. Nu pare logic — cu cât sunt mai solide cu atât mai puţin ar trebui să ne temem. Iar din confruntare nu neapărat noi ar trebui să ne schimbăm ideile, poate o fac ceilalţi, şi asta ar trebui să fie spre binele lor, nu-i aşa? Atunci de ce să le refuzăm portiţa de scăpare? Nu-i iubim suficient ca să încercăm măcar să-i scăpăm din greşeală? Dacă vor prozelitism, de ce nu ieşim la luptă ca să învingă prozelitismul nostru, care se presupune că duce la salvare? Un argument contra demersului ecumenic ar fi că aduce multă discordie şi tulburare în multe tabere — nu în toate, şi asta ar trebui să ne pună puţin pe gânduri, pentru că are o semnificaţie. Orice semnificaţie, însă, poate fi făcută praf şi pulbere de procese de intenţie şi pledoarii care să întineze totul, la asta toţi suntem specialişti.
Aţi adus în discuţie şi cea mai spinoasă dintre probleme, aceea a unicului păstor pământean. E posibil să fie adevărat ceea ce spuneţi, dar această problemă ridică valuri de furie şi indignare de îndată ce este pomenită, şi ar putea fi de fapt o sabie cu două tăişuri pentru ecumenism. Dacă au apărut discuţii între apostoli pentru poziţia în împărăţie, ce să ne aşteptăm în privinţa poziţiei de păstor pământean? Mă tem că orice gest al Papei, orice cedare, orice compromis, orice act de slujire, nu pot avea efectul de unire al bisericilor (sau Bisericilor) într-o singură turmă cu un singur păstor pământesc. Dacă a existat vreun astfel de Papă, capabil de jertfă, atunci probabil că e vorba de Ioan Paul II. Din păcate, nu a avut puterea să facă mai mult decât a făcut. Dacă ar fi făcut mai mult, mi-e teamă că ar fi fost în van. Deşi lumea chiar tânjeşte, are nevoie, într-adevăr simte lipsa unor păstori care să facă gesturi de statură profetică, care să vorbească, să ridice glasul, să lupte cu adevărat, să însufleţească mulţimile în speranţa că putem vedea din nou poporul lui Dumnezeu adunat şi strigând într-un glas, lucrând şi plângând împreună ca pe vremea lui Ezra. Reprezentanţii bisericilor sunt parcă prea timizi, prea raţionali uneori, prea temători de puterile veacului, deşi au în stăpânire puteri uriaşe. Dar dacă scânteia se aprinde numai de Sabat sau Duminica, flacăra mai pâlpâie un pic până Luni, toată lumea se ascunde prin case sau la serviciu, căutând pacea sau măcar liniştea şi rutina…
Concluzionând, mă tem că ecumenismul ar avea mult mai mult succes în absenţa problemei păstorului unic… Nimeni nu-l vede smerit, slujind tuturor, toţi îl văd ca pe un şef care vrea să le impună lucruri greşite. Foarte greu de schimbat această impresie.
Ar mai fi două mari, foarte mari probleme. Prima mi se pare a fi faptul că şi catolicismul ar trebui să privească cu mai mare atenţie la ce spun alte biserici, şi să facă şi (mai mulţi) paşi vizibili spre acceptare şi ajustare, sau măcar doar acceptare. A doua ar fi tendinţa, destul de criticată, de a aduce biserica “în pas cu vremea”. şi deschiderea spre ştiinţă. Personal nu văd ceva rău în asta, o fac şi alte biserici, dar unora le lasă impresia că se pierde ceva esenţial, sau chiar se deviază periculos.
Nu ne-aţi spus care a fost reacţia pastorului, poate conta mai mult decât cea a celui indignat. De ce era indignat, întrebarea avea cumva o anumită tentă contrară mersului discuţiei?
http://barzilaiendan.wordpress.com/2007/09/08/care-este-biserica-adevarata/
http://barzilaiendan.wordpress.com/2007/09/08/avem-nevoie-de-ecumenism/
Va spun acum care a fost reactia pastorului in intamplarea despre care v-am povestit: a oprit imediat orice discutie. Bineinteles ca in acel moment toate privirile, unele evident pline cel putin de reprosuri tacute, s-au indrepatat spre mine si spre sotia mea, eram singurii “straini” de acolo, dar eram acolo la invitatia pastorului. Contextul era o discutie despre relicvele sfinte ale crestinismului. Va marturisesc ca desi m-au deranjat mult acele priviri, ma urmaresc si acum uneori -poate pana cand le voi fi pricepand rostul- am mai mers la acea Biserica.
Poate ar trebui sa va spun acum cate ceva si despre mine: nu sunt catolic, nici ortodox nu sunt, dar pt. ca de vreo cativa buni ani simt o atractie deosebita pt. catolicism, m-am hotarat sa merg acolo. Acuma, va spun drept, mi-ar place s-o fac fara sa mai fiu botezat, am fost odata botezat in Cristos, in numele Tatalui, al Fiului si al Spiritului Sfant, si eu asa vad problema botezului. Pt. ca la mine in oras, Turda, exista greco-catolicii, am vorbit deja cu preotul, de fapt eu frecventez de mai mult timp aceasta Biserica, el mi-a spus ca, daca eu asa vreau, el e de acord cu mine, si chiar mi-a dat o ‘rezolvare’ pe care eu o gasesc rezonabila, mi-a zis ca intr-o duminica, inainte de impartasanie, va anunta in Biserica despre dorinta noastra, deci a mea si a sotiei mele, si ii va ruga pe credinciosi sa ne lase sa ne impartasim noi doi primii.
În problema botezului, am şi eu aceeaşi impresie. Cum ar fi să ne botezăm de mai multe ori, când botezul ar trebui să reprezinte intrarea în alt fel de viaţă, o altă naştere, o schimbare profundă? Nu putem duce botezul, ca ritual, în derizoriu, dacă trebuie să constatăm că un botez anterior trebuie refăcut? Botezul şi căsătoria ar trebui făcute o singură dată, cel puţin aşa cred. Ambele sunt peste puterile firii omeneşti, pentru că ar trebui să ducă la curăţie, pocăinţă, credincioşie, dragoste şi multe altele — dar fără întoarcere, fără căderi sau slăbiciuni, fără renunţare şi uitare. O dată ţi se spune “Du-te, dar să nu mai păcătuieşti”. O consistenţă probabil imposibilă pentru oameni — poate greşesc judecând după puterile mele prea slabe.
Ilie Şuţu:
“Cred ca unul dintre cele mai grele lucruri este a spune adevarul fara patima atunci cind esti sau ai fost ranit. Un lucru este clar:daca nici la pocaiti nu se poate spune adevarul , atunci unde? Cu toate astea vine o vreme in care esti nevoit sa constati ca simpla lui enuntare (cu sau fara patima)nu rezolva nimic si ai doua alternative :sa taci sau sa actionezi conform convingerilor pe care le ai. Una din solutii ar fii sa parasesti sistemele care nu pot fi reformate si sa incepi sa zidesti pe temelii noi.Sunt tot mai convins ca viitorul apartine partasiilor mici (gen biserici de casa ) care prin multiplicare sa ajunga sa impinzeasca orasele cu biserici mici si vii unde slujitorii pot sa si cunoasca oile pe nume si unde slujirea n-ar mai deveni o meserie ci o chemare.”
Cât de mare diversitate există în gândirea omenească — de la biserica universală la bisericile de casă… De altfel la catolici cuvântul de ordine este întărirea slujirii creştine în familie.
Faptul ca spunand ‘catolic’ trebuie sa intelegem ‘universal’ nu ar mai trebui sa constituie pt. multi o nelamurire, toti crestinii suntem de acord cu universalitatea credintei noastre, deci cu catolicismul ei. Nu in sensul de doctrina, bineinteles, dupa cum nu in sensul de doctrina ar trebui sa intelegem cuvantul ‘pocait’, lucru care se intampla insa si el de multe ori. Se incurajeaza, prin neexplicare, prea mult confuzia semnificatiei unor termeni. Daca vreti, cautarea desavarsirii, ar putea include si astfel de explicatii.
Într-adevăr, şi eu am avut discuţii despre siguranţa mântuirii, şi mi-am dat cu părerea de mai multe ori, în consens cu dumneavoastră. Dar nesiguranţa nu e chiar absolută la catolici (nu ştiu dacă aţi citit la http://danutm.wordpress.com/2008/09/20/darul-mantuirii), şi nici siguranţa prezentă chiar la toţi neoprotestanţii (cred că mai mult la baptişti, dar nu sunt sigur care dintre ramuri). Căutarea şi savurarea păcii ar trebui, poate, să aibe limite, oricum nu ar trebui să ajungă mai presus de căutarea şi îndurarea sau extazul adevărului, de setea după desăvârşire. Iar a te considera mântuit mi se pare a ieşi din smerenie, este cu totul altceva decât a spera că vei fi… Toţi creştinii ar trebui să caute pocăinţa, poate mai ales catolicii şi ortodocşii, pe care apasă o vină cu atât mai mare cu cât se consideră mai îndreptăţiţi în credinţa lor, de care nu s-au îngrijit îndeajuns ca să rămână sau să devină universală. În acest sens, mă şochează neplăcut să aud, la catolici, “convertire” în loc de “pocăinţă”.
02/06/2011 la 3:22 pm
Ştiu că dialogul vostru a avut loc înainte de, poate, multe altele în care întrebările pe care le ridic să fie deja discutate, dar dacă vei considera că nu e prea useless,
Consideri că ceea ce a făcut Samson atunci ar mai putea avea loc azi şi să poată însemna iubire? Apoi, ce părere ai despre axa sau axele raţiunii şi iubirii? Se află pe aceeaşi axă ambele sau fiecare e independentă de cealaltă? Adică dacă creşterea uneia o descreşte pe cealaltă.
Faptul că unii dintre noi ne considerăm deja mântuiţi – pentru că aşa am fost încredinţaţi prin ceea ce ne-a fost lăsat scris – nu ar trebui să ducă sau să însemne lipsă de smerenie. Pe post de „coborâre a tensiunii” după bucuria de a fi mântuit, ar trebui să fie mereu nevoia şi porunca de a rămâne în voia Lui, de a ne întreba mereu dacă alegem după voia Lui, de a ne pocăi atunci când Îl întristăm.
Într-adevăr nu e acelaşi lucru cu a spera că vei fi mântuit, însă poate nu ar trebui să fie nici prea departe; da, evanghelicii cred în triada aceea de mântuiri: am fost (în jertfa înfăptuită în trecut de Cristos), suntem (în sensul că oricând păşim în lumea cealaltă, El ne-a încredinţat că avem viaţă veşnică, că suntem consideraţi curaţi, deşi nu suntem curaţi) şi vom fi mântuiţi (după Judecată), deci cumva acestea trei ar trebui să se completeze. Dacă mai crezi la fel ca atunci când ai scris, crezi că nepotrivită e siguranţa mântuirii în sine sau asocierea ei cu lipsa de smerenie a celor care cred că nu este nimic de corectat la ei?
02/06/2011 la 6:10 pm
Dragă Cami, trebuie să recitesc, nu mai ţin minte ce credeam atunci şi trebuie să retestez ceea ce cred acum, prin imersie ceva mai jos de suprafaţă. Revin după actualităţi…
02/06/2011 la 6:39 pm
Primesc.
02/06/2011 la 7:28 pm
A-L iubi pe Dumnezeu înseamnă, probabil, a iubi voia Sa şi a avea încredere că este sinonimă cu Binele. Tu de fapt întrebi dacă voia lui Dumnezeu diferă azi de cea de pe vremea lui Samson… Cred că da, diferă la nivelul nostru de înţelegere, în plan fenomenologic, şi ştim din ce cauză – Timpul a fost sfâşiat precum catapeteasma Templului, iar inima lui Dumnezeu ni S-a revelat. Dar, de la nivelul Celui Preaînalt, diferenţa probabil că dispare. Poate că Dumnezeu ar fi vrut ca Samson să facă asemeni lui Avraam, să negocieze numărul de filisteni drepţi minim necesar îndurării. Poate că Dumnezeu ştia că nu sunt destui filisteni drepţi, şi atunci i-a redat puterea. Dar ştia şi de ce filistenii nu erau drepţi, şi de ce nici evreii nu erau, nici măcar Samson pe care-l iubea. Poate că filistenii nu L-au avut pe Isus care să se roage pentru ei înaintea Tatălui, aşa cum ucenicii ceruţi de Satan au avut, iar duşmanii lui Samson au fost daţi pieirii fizice şi veşnice. Dar celălalt Isus, cel din veşnicii, poate că S-a rugat deja pentru ei, ştiind că îi va judeca după ce a trăit ca om, dar prin harul primit de la Tatăl prin Duhul Sfânt. Din cauza Lui, a lui Isus Cristos, ceea ce pe vremea lui Samson putea însemna împlinire, azi nu mai poate însemna decât rătăcire, pentru că Isus ne-a arătat destul de limpede că El nu poate aduce moartea. Dacă vrem să fim în El şi El în noi, moartea este ceva fără altă putere decât umilirea cărnii, pe care El deja a făcut-o, îmblânzind-o în căldura voiei Tatălui pentru totdeauna. Şi, pentru că Isus Cristos ne-a arătat că identitatea este relativă în sfinţenie, moartea înseamnă orice ucide harul, iar harul este dragoste.
02/06/2011 la 7:59 pm
Să nu mă întrebi de smochin… oricum nu are carne şi sânge, dar îl plâng şi aşa.
02/06/2011 la 9:03 pm
If I get this right, cred că acolo unde nu se plânge propriul smochin e o problemă, oricum mai mare decât dacă nu ar avea carne şi sânge. Aşa că ne vom aduna mai mulţi să plângem.
02/06/2011 la 8:41 pm
Mulţumesc pentru pătrunderea aceasta în lucruri care mi-au dat de frământat, îmi convine această frământare. Întrebarea mea venea din greutatea de a împăca dragostea cu moartea, însă răspunsul tău a ţintit mai bine gândul meu decât felul în care am formulat întrebarea.
02/06/2011 la 7:39 pm
Nu mai cred că dragostea şi raţiunea sunt pe aceeaşi axă. Cred că împreună formează un compas cu care măsurăm lumea la care avem acces, cunoscând-o. Deschizând cât mai mult compasul, cunoaştem mai mult, avansăm mai rapid dacă acceptăm să schimbăm din când în cînd baza. Fixând un braţ într-un punct, stăm pe loc. Suntem fiecare dotaţi cu compasuri mari sau mici, profesionale sau de jucărie, asimetrice sau bine proporţionate.
(Nu e ideea mea la origine, am primit-o.)
05/06/2011 la 1:38 am
„A înţelege cu inima înseamnă pentru mine a ajunge într-o anumită stare sufletească, pe care intelectul o “fotografiază” pentru referinţă ulterioară, ca pe un bun câştigat.”
Te-am citat pentru că fraza asta mi-a explicat mie mai bine ce voiam de fapt să înțeleg din ceea ce ai vrut să spui.
E și motto-ul meu și talantul pe care-l vreau înmulțit de zece ori. Numai așa se pare că reușește Șefu să mă mai țină în radar.
Thanks bro for clarifying this
Nice chat btw
Tks Cami for unveiling it
02/06/2011 la 7:57 pm
În problema siguranţei mântuirii totul este foarte personal, orice forţare din exterior se zdrobeşte de un zid sau poate sfărâma ceva fragil. Nu am nici cea mai mică intenţie de a acuza pe altcineva în afară de mine de lipsă de smerenie, mai ales că pentru mine obsesia paralizantă sau delirul smereniei sunt un rău nenecesar, în măsura în care a fi creştin înseamnă a FACE cu dragoste şi cunoştinţă voia Tatălui, asemeni lui Isus Cristos, nu a crede ceva anume (în afara unui minim esenţial) sau a simţi neştiut de nimeni.
Deci, nu, nu mi-am schimbat poziţia, dar este ceva strict personal şi asumat cu riscurile de rigoare şi conştient. Nu pot avea siguranţa mântuirii pentru că nu ştiu care-mi sunt limitele, şi nici la ce încercări mă va supune Dumnezeu, nici de la ce încercări va hotărî că nu trebuie să mă ferească. Mă consider vinovat nu doar de păcatele pe care le-am făcut sau le voi face cu siguranţă, ci şi de cele pe care le-aş fi putut face dacă Dumnezeu nu m-ar fi oprit. Nu pot să consider că Judecata Fiului lui Dumnezeu este ceva formal, cu final cunoscut în dreptul meu, pentru că îmi doresc ca şi genunchiul meu să se plece înaintea Lui atunci, şi anume nicidecum altfel decât al restului Universului.
02/06/2011 la 8:56 pm
Mă simt neputincioasă în a mai adăuga ceva la toate astea, oricum aş vrea să fii încredinţat că nu bănuiam să ai intenţii acuzatoare faţă de vreo confesiune, voiam doar să înţeleg mai bine cum vezi tu problema şi probabil să nuanţez puţin ce cred eu.
Chiar dacă siguranţa ta arată altfel, nu sare de la loc, ci dimpotrivă îmi oferă un cadru în care să-i fac loc ca o necesitate şi mă coboară înaintea Lui ca şi cum acela e, de fapt, cel mai dulce şi sigur loc.