Silă cu dragoste

Se zice că Dragoste cu sila nu se face – numai dragoste.

Iată ce găsim în Judecători 19.

1. Pe vremea cînd nu era împărat în Israel, un Levit, care locuia la marginea muntelui lui Efraim, şi-a luat ca ţiitoare o femeie din Betleemul lui Iuda.
2. Ţiitoarea nu i-a fost credincioasă, şi l-a părăsit ca să se ducă în casa tatălui ei în Betleemul lui Iuda, unde a rămas timp de patru luni.
3. Bărbatul ei s’a sculat şi s’a dus la ea, ca să-i vorbească inimii şi s’o aducă înapoi.
(…)
22. Pe cînd se veseleau ei, iată că oamenii din cetate, nişte fii ai lui Belial, oameni stricaţi, au înconjurat casa, au bătut la poartă, şi au zis bătrînului, stăpînul casei: ,,Scoate pe omul acela care a intrat la tine, ca să ne împreunăm cu el.„
23. Stăpînul casei a ieşit la ei, şi le-a zis: ,,Nu, fraţilor, vă rog să nu faceţi un lucru aşa de rău; fiindcă omul acesta a intrat în casa mea, nu săvîrşiţi mişelia aceasta.
24. Iată că am o fată fecioară, şi omul acesta are o ţiitoare; vi le voi aduce afară: necinstiţi-le, şi faceţi-le ce vă va plăcea. Dar nu săvîrşiţi cu omul acesta o faptă aşa de nelegiuită”.
25. Oamenii aceia n’au vrut să-l asculte. Atunci omul şi-a luat ţiitoarea, şi le-a adus-o afară. Ei s’au împreunat cu ea, şi şi-au bătut joc de ea toată noaptea pînă dimineaţa: şi i-au dat drumul cînd se lumina de ziuă.
26. Către ziuă, femeia aceasta a venit şi a căzut la uşa casei omului la care era bărbatul ei, şi a rămas acolo pînă la ziuă.
27. Şi dimineaţa, bărbatul ei s’a sculat, a deschis uşa casei, şi a ieşit ca să-şi urmeze drumul mai departe. Dar iată că femeia, ţiitoarea lui, era întinsă la uşa casei, cu mînile pe prag.
28. El i-a zis: ,,Scoală-te, şi haidem să mergem!” Ea n’a răspuns. Atunci bărbatul a pus-o pe măgar, şi a plecat acasă.
29. Cînd a ajuns acasă, a luat un cuţit, a apucat pe ţiitoarea lui, şi a tăiat-o mădular cu mădular în douăsprezece bucăţi, pe cari le-a trimes în tot ţinutul lui Israel.

Pe lângă izbitoarea asemănare cu episodul din Sodoma, povestea intrigă şi pare imposibilă. Cum se numeşte ceea ce-l poate face pe un tată să-şi ofere copila spre a fi violată şi dezverginată? Este Dragoste pe undeva în acest ceva? Este Dragoste de Dumnezeu, asemeni celei a lui Avraam? Ce simţea sau ar fi simţit copila dacă ar fi fost totuşi sacrificată? Avea vreo şansă de a se apropia astfel de Dragoste? Cum ar trebui să-ţi creşti copiii ca să se întâmple ASTA? Dar poate că nu era decât o tradiţie tiranică, şi o şi mai tiranică nevoie de imagine, într-o cultură care şi-a pervertit premisele.
Dar în cazul Levitului orice urmă de tiranie culturală dispare. Omul se dusese după ţiitoare ca să-i vorbească inimii, pentru că o voia înapoi. Nu şi-a luat, pur şi simplu, o altă ţiitoare, pentru că numai ea însemna ceva. Dar ce se petrece mai apoi arată că, poate, numai orgoliul şi simţul proprietăţii lezate îl făcuseră să bată atâta drum după femeie. Levitul nu se duce afară, ci o predă pe ea, cum ai scoate seara pisica din casă. Dar afară erau câini, nu oameni. Câinii mănâncă orice, nu fac nazuri – deşi iniţial refuzaseră o fecioară în plus, bonus peste ţiitoarea care nu mai era demult o prospătură. Câini care, de fapt, nu par a urmări în primul rând plăcerea sexuală, ci sondarea abisului inimilor omeneşti. Era Dragoste în acea casă? Se ceruse un bărbat. S-au oferit la schimb două femei, dintre care una era fecioară. S-a acceptat ceea ce arăta cum este inima Levitului. Căruia i-a fost silă de femeie – era spurcată de scurgeri seminale. Şi totuşi a trebuit s-o atingă, cel puţin ca s-o taie în bucăţi, moartă sau încă vie.

Până azi nu ştiam de ce nu pot să mă împac cu Pilda celor zece fecioare. Ba pot, dacă mă hotărăsc să cred că are un anumit fel de interpretare, foarte ţintit şi tăios. De exemplu, am să mă opresc, pe lângă tema vegherii, doar la ideea că nu se poate transmite cunoştinţa pe orizontală, ci numai pe verticală, de sus în jos. De la distribuitorul de unt-de-lemn-de-cruce, niciodată de la om la om.
Pentru mine Pildele nu pot fi aşa de liniare, mereu mă atrag alte înţelesuri… Dar cu fecioarele mi-este chiar foarte greu. Ştiu că a-ţi da viaţa pentru prieteni este cel mai mare semn de dragoste. Dar uneori mi se pare că ni se sugerează că Unul Singur a făcut asta, iar oamenii chiar nu ar trebui s-o facă. Şi totuşi, simt că le-aş trage fecioarelor celor înţelepte o mamă de bătaie, dacă nu chiar le-aş băga cu sila nişte dragoste în suflete. Nu, Dumnezeu nu a întrebat: Cine va merge la fecioarele cele înţelepte ca să le înduplece? Nu, nu s-a găsit nici un duh la sfatul lui Dumnezeu care să spună: Iată, eu sunt, trimite-mă pe mine! Iar fecioarele cele înţelepte erau prietene doar cu alte fecioare înţelepte, şi nu a spus nici una, una măcar: Ia tu candela mea surioară, mie mi-e de-ajuns. Mirele m-a privit în ochi.

41 răspunsuri to “Silă cu dragoste”

  1. Adi Says:

    Aici te ascundeai, nimfomanule!
    Deci urmaresti placerea, a.k.a. gratificarea simturilor!
    Desigur ca nu e „pacat” sa iti bucuri sotia… dar vorbele tale te-ai golificat ca o faci pentru placerea fizica, nu pentru Dumnezeu!!!!!!!

  2. Agnusstick Says:

    Cu cine vorbeşti, Adi?

  3. Agnusstick Says:

    Normal, nu sunt măsliniu şi n-am părul negru ca pana corbului. Oricum, este încă una dintre chestiile pe care le crezi tu şi care mă lasă rece şi pur. Oricum, nu discut cu copiii despre sex, le face lor rău şi le înfierbântă meditaţiile.

  4. Adi Says:

    „Dumnezeu vrea să facem sex cu lumea şi să avem cu toţii orgasm!”…?!

  5. Agnusstick Says:

    Care parte nu o înțelegi, iepuraș? Cu Lumea trebuia, şi ca lumea, adică bine şi fecund. Mai ales fecund, altfel orgasmul este inutil şi trist.
    Precizez, pentru minţile pure, că e vorba de o metaforă, şi doar unele aspecte şi conotaţii trebuie luate în calcul în privinţa fiecărui termen al imaginii poetice. Cum ar spune Houdini, Don’t try this at home!

  6. Adi Says:

    Organismul nu este niciodata inutil si trist, daca mintea este detasata de lumea materiala!

  7. Agnusstick Says:

    Nu eşti atent, şoricel! ORGASMUL scrie, ia vezi tu mai bine cu ochişorii ăia albaştri ca Gangele pe timpul musonului…

  8. Adi Says:

    Ce e cu orgasmul??

    • Agnusstick Says:

      Tu ai scris „organismul e trist”, eu am scris orgasmul e trist. Dacă orgasmul este momentul paroxistic al dragostei fizice, în care omul uită de sine şi chiar de Dumnezeu, neapărat trebuie să existe aşa ceva în Dragoste, iar uitarea ar putea să şteargă diferenţa dintre om şi Dumnezeu. Din dragostea noastră cu Lumea ar trebui să se nască tot Dragoste, să se înmulţească şi să stăpânească Pământul. Dar suntem prea slabi, lumea e prea murdară pentru noi şi trebuie să fugim de ea, făcându-ne că credem că aşa ne-a cerut Isus.

  9. A.Dama Says:

    Agnusstick,
    Adi crede în reîncarnare sau care-i tâlcul animăluțelor invocate pe-aici?

    Tu ai luat un exemplu foarte comentabil din VT. În fond, pe-atunci evreii nu erau sub har. Nici legea dragostei: „iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți” nu funcționa. Dinte pentru dinte. După plată, și răsplată.

    Pe-atunci nu era judecător în Israel. Fiecare făcea ce-i plăcea. Levitului i-a plăcut să slujească în casa lui Mica, cel ce-și făcuse niște idolași, contra unei plăți. O slujbă cu totul diferită de ce li se prescrisese preoților și leviților.

    Țiitoarea nu i-a fost credincioasă și a și fugit de lângă el.
    Când levitul face disecție… țiitoarea era moartă:

    Judecatori 20:5 Locuitorii din Ghibea s-au sculat împotriva mea, şi au înconjurat noaptea casa în care eram. Aveau de gând să mă omoare, au siluit pe ţiitoarea mea, până când a murit.

    Beniamiții sunt cei mai de condamnat în ecuație. Ei cer să se împreuneze cu un bărbat… Parcă uitaseră cu totul legile și poruncile, frica de Dumnezeu. De-aia și plătesc cu moartea și riscă să li se stingă seminția…

    Eu m-am mirat că unii și-au pus problema de ce o femeie acceptă una ca asta. În fond, femeile erau la discreția bărbaților lor. Sara îl numește pe Avram domnul ei. Și îl ascultă… Dacă Avram îi cere să spună o „minciunică”, vina Sarei e doar aceea că l-a ascultat pe domnul ei. (Evident, asta era offtopic aici.)

    Dar VT este plin de violență. De-aia nici n-a primit David permisiunea să construiască Templul… Mâinile lui erau prea pline de sânge. Și Același Dumnezeu care i-a dat victorii asupra vrăjmașilor lui refuză să-Și vadă Templul construit de aceste mâini pline de sânge…

    De aceea, pasajul pomenit de tine îl iau în context… Unul trist, unul care ne încrețește chipurile de revoltă și condamnare, însă care nu ne poate schimba poziția adoptată față de El.

    Iar cât privește Pilda celor zece fecioare, am o vagă bănuială – nu sunt sigură -, că ea nu are a face cu felul cum credinciosul și mai-puțin-credinciosul interacționează în viața de zi cu zi. Fecioarele sunt prototipul Miresei: credincioșii care au rupt legăturile cu lumea. Sunt „fără zbârcitură și pată”. Chiar și așa, pot fi lipsiți de înțelepciune și de Duhul.

    • Adi Says:

      Imi place mai mult reincarnarea decat problematica rai-iad!

    • Agnusstick Says:

      Dragă A.Dama, nu mă îndoiesc că ai dreptate în tot ce spui. Eu, când comentez ceva din Biblie, spun unde mă duc gândurile, care nu mă duc totdeauna pe aceleaşi trasee, spun ce simt şi, uneori, ce aleg. Nu fac exegeză, nu impun sensurile mele altora, nu condamn alte sensuri. Prefer să contextualizez spiritual, decât istoric, geografic, social sau mai ştiu eu cum. Cunosc destul de multe sensuri clasice, că doar am ascultat sute şi mii de predici de tot felul. Nici predica nu este exegeză, de foarte multe ori. Deci toată lumea e liberă să-mi corecteze impresiile cu sensuri mai serioase, nu vreau decât să mă las în voia textului şi să văd unde mă duce. N-am de gând să fac vreo sectă hrănită cu înţelesuri periculoase, sau de fapt secta sunt eu.

      • Adi Says:

        Ce-ti mai place sa te lauzi!

        • Agnusstick Says:

          Cu ce anume, cu faptul că am fondat o sectă? Asta nu e originalitate, este normă. N-ai să găseşti doi creştini care cred la fel, şi nici creştin care să creadă 100% toate declaraţiile şi sarcinile de credinţă ale grupării religioase din care face parte (dar fără să fie neapărat conştient de asta). Simplu şi logic este ca definiţia creştinului să fie aceea că înţelege cu mintea şi acceptă cu inima faptul că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Restul e balast care te trage în mlaştina argumentării, a detaliilor cu importanţă gonflabilă, a identităţii cu tot ce nu contează (numai cea cu Isus contează), şi mai ales a diferenţei. Uite aici un articol fundamental pentru creştini:
          http://vladmuresan.wordpress.com/2008/02/08/schizofrenia-diferentei/. E mai greu decât Upanişadele, dar dacă-l asimilezi, dragă filozoofule, poate că peste încă vreo 23-45 de citiri ale Bibliei ai să accepţi să fii creştin. Eu nu am fost decât cu creierul până pe 8 iunie 2010, dar mi-ai apărut în cale, măgar dezinhibat al lui Baalam ce eşti!

  10. Adi Says:

    Ce s-a intamplat pe 8 iunie 2010??
    Ce secta??
    Nu cred ca e nimic mai „greu” decat Upanişadele!

    • Agnusstick Says:

      Ce s-a întâmplat face parte din chestiile care nu se pot transmite de la om la om, fiind vorba de înţelegerea cu inima şi contopirea chakrei sale cu infinitul. Vezi căcontinui să citeşti pe diagonală, chiar şi comentariile de pe un monitor. Dacă număr cuvintele din dialogul nostru, scot radical indice 666 şi împart la inversul ideilor pe care mi le-ai înţeles corect, obţinem ceva apropiat de procentul în care îţi foloseşti IQ-ul în înţelegerea Bibliei.
      Dacă nu era vorba de sectă, atunci: cu ce zici că mă laud, de fapt? (Iată, recunosc, sunt lucruri pe care nu le înţeleg! Dar cel mai important l-am înţeles pe 8 iunie 2010, aproximativ pe la ora 12:12.)

  11. sam Says:

    Multzam pentru trimiterea la textul lui Muresan. Vad ca ai reusit sa-l tii de vorba o bucata 🙂

    Oricum textul mi-a mai limpezit putin creierul. Refreshing ca o cafea dimineata

  12. Adi Says:

    Abia astept sa am macar 1 secunda libera, sa citesc articolul ala!!

  13. Adi Says:

    Agnu, mais pourquoi tu n’es pas baptiste?!

  14. Agnusstick Says:

    Din cauza ghinionului, monşer! M-au prins părinţii şi m-au botezat catolic când eram prea puţin apt a mă opune, iar acum sunt prea bătrân ca să mai conteze nişte apă în plus sau în minus, aşa că am depus opţiunea pentru botezul cu Duhul Sfânt. Aştept să-mi vină notificarea zilele-astea.

  15. Adi Says:

    Moi, je trouve tres misto etre catholique!!

  16. Agnusstick Says:

    Oui, mais habemus Papa!

  17. Agnusstick Says:

    Ce n’est pas évident, c’est plûtot un Pierre de poticnision…

  18. Adi Says:

    Un gourou 🙂

  19. Agnusstick Says:

    Voilà, mon pauvre petit brahman de rien du tout!

  20. Adi Says:

    Qu’est ce que c’est ca?!??!

  21. Agnusstick Says:

    C’est l’incarnation finale d’un brahmin!

  22. Adi Says:

    Incacatision!!

  23. Agnusstick Says:

    Oh! S’il te plaît! On ne parle décidemment pas comme ça devant les chrétiens, ils ont le sens de l’ouïe très sensible! On peut dire merdisation, si tu insistes, voyons! Fais attention la prochaine fois, sinon tu seras banni, mon brave! D’ac?

  24. Adi Says:

    Ba nu au! Car ils sont habitues avec les dejections atheistiques dans la societe!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: